Oryginalna strona colobot.cba.pl umarła, gdy cba.pl przestało oferować darmowy hosting. To jest statyczny mirror, pobrany w 2018. ~krzys_h
 Polski Portal COLOBOTa - COLOBOT Polish Portal
Forum - Polski Portal COLOBOTa
Strona głównaStrona główna UżytkownicyUżytkownicy GrupyGrupy StatystykiStatystyki


Poprzedni temat «» Następny temat
Co dalej?
Autor Wiadomość
Abadon 
Administrator forum
Administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 586
Wysłany: 04-05-2012, 20:50   Co dalej?

Minęło już trochę czasu od otrzymania kodu źródłowego. Było fajnie, wszyscy się cieszyli, wrócili starzy userzy, przez moment dużo się dyskutowało na forum. Wielka motywacja, wiele rąk chętnych do pracy, lecz po jakimś czasie... nastała cisza. Opadły emocje, na forum zrobił się bałagan, userzy gubią się co jest priorytetem, kto co robi i czego nam potrzeba. Starcie z kodem wielu przerosło i zniechęciło do dalszego działania... Nie do wszystkich się to oczywiście odnosi, bo są osoby które działają i widać ich efekty pracy (brawa im za to). Co zatem robić dalej by coś się działo? Jak ożywić forum? Jak należy stopniować i wyznaczać sobie zadania?

Cytat:
IMO colobotproject.org byłoby najlepsze. Trzeba oddzielić sprawy projektu od pozostałych śmieci. Dopiero później można zastanowić się nad poprawieniem reszty. Strona projektu jest priorytetem. Dopiero kiedy takowa będzie dobrze funkcjonować można będzie założyć osobne forum zawierające programy, pytania i odpowiedzi, pomoc, sugestie graczy no i jeszcze offtop dla którego na colobotproject nie byłoby miejsca.


Mrocza ma rację. Taki krok uporządkuje prace nad projektem. Uniknie się bałaganu, a uzyska się przejrzystość forum, która niewątpliwie jest ważna by zyskać nowych userów. Ułatwi to poruszanie się na forum, dzięki czemu łatwiej będzie dołączyć do prac projektu w każdym momencie (w szczególności przez nowicjuszy).

Hmm... projekt, praca.
Dużo pomysłów, mało działania i czasu. Czas jest chyba kluczową barierą... dużo osób ma różne zajęcia... matura, egzaminy, studia, a niektórzy nawet praca(?). Jesteśmy zabiegani jak i reszta świata. Mamy co prawda czas wolny, lecz każdy spędza go ma swój sposób by choć na chwilę oderwać się od codziennego zabiegania. Chęci? Tego chyba w głębi duszy nie brakuje, ale zawsze znajdzie się coś ważniejszego co powoduje że ważniejsze są jednak inne sprawy. Różnie to bywa. Kluczowym momentem, wręcz egzaminem, który zweryfikuje to czy jesteśmy zdolni do wspólnej pracy to będą właśnie wakacje. No tak... przeszkodą będą wyjazdy, wycieczki, ale to i tak długi okres by coś razem zdziałać. Taka godzinka na dzień coś dla projektu będzie już czymś dobrym. Razem zapewnie łatwiej się zmierzyć z projektem... Nawet powolna praca nad projektem zapobiegnie nudzie na forum. Wątpię by panowała wtedy cisza grobowa. Małe widoczne efekty pracy zmuszą do dyskusji i zachęcą do działania. Same forum stanie się tym bardziej atrakcyjniejsze dla potencjalnych pomocników, którzy jeszcze nas nie odwiedzili.

Moim zdaniem należy stawiać małe kroczki, a nie stać w miejscu. Powiedzmy że do końca czerwca dajmy sobie czas na przemyślenie i organizację pracy, uszykowanie oddzielnego forum projektu itp. Padł gdzieś na forum pomysł odświeżenia staruszka Colobota. Wykorzystajmy to że EPSITEC dał nam szansę na ingerencję w jego produkt! Odświeżmy misje nadając im nową fabułę, nowe wyzwania. Wykorzystajmy stworzone programy + umieśćmy swoje stworzone poziomy. Pochwalmy się tym co mamy. Stwórzmy nowe reliefy, tekstury, pobawmy się plikami .dat. Nie jest to chyba zbyt trudna. Zapewnie łatwiejsze niż ingerencja w samym kodzie. Myślę że niewiele osób umie sobie z nim poradzić, dlatego proponuję by zajęły się nim osoby, które się poprostu na tym znają i są w stanie wykorzystać go w odpowiedni sposób. To chyba rozsądne rozwiązanie. Unikniemy sytuacji czekania na "coś" (co jest robione przez dwie osoby) przez resztę forum, które praktycznie nic nie robi.
Prace nad kodem są chyba priorytetem dla ambitnych dobrych programistów, lecz praca nad odświeżeniem starego Colobota trafi do szerszego grona userów, jeśli w ogóle znajdzie się jakieś światełko w tunelu.

Co przyniesie nam z odświeżenia Colobota?
Na pewno efekty świetnej pracy, którą będzie można pochwalić się na szeroką skalę. Będzie to przykład że gry potrafią łączyć, a nie dzielić, zaś efektem wspólnej pracy się cieszyć. Odświeżenie gry pomoże zdobyć nowych userów, z pośród których znajdą się może i tacy co będą gotowi działać na wyższym szczeblu z kodem samej gry. Sam prawdopodobny napływ userów odświeży nieco forum. Promocja idei programowania może znaleźć różne korzyści... Taki projekt niewątpliwie będzie innowacyjny i atrakcyjny na rynku gier. Powrót do starych gier jest nadal w modzie... trzeba to wykorzystać. Tak wiem piszę tu bardzo ogólnikowo i przyszłościowo, ale chyba domyślacie się co chcę wam przez to przekazać. Takie odświeżenie może wypalić, skoro kiedyś udało się realizować w początkach projekt "Misje C2".

Dobra kończę, bo już sam nie wiem co na początku tematu napisałem. Są to moje luźne przemyślenia. Nie są one może spójne, ale myślę że wiecie jaki jest ogólny przekaz. Wakacje mogą się stać egzaminem dla naszej społeczności i prac nad projektem. Przygotujmy się na to... nie wstydźmy się własnych opinii na ten temat. Mam nadzieję że wywoła to jakąś konstruktywną dyskusję i że zapadną jakąś decyzje.

To tyle z mojej strony, wybaczcie moją małą aktywność... postarajmy się choć na tyle by nie skończyło się tylko na gadaniu. Wiem że trochę długi post i strasznie niespójny, ale mam nadzieję że wytrwaliście do końca i coś w tym temacie napiszecie.


Pozdrawiam.

Abadon
_________________

 
     
Simbax 
Mod


Twoja ulubiona misja: Wszystkie na Krystalii
Pomógł: 6 razy
Wiek: 22
Dołączył: 07 Sie 2009
Posty: 473
Skąd: z Leszna
Wysłany: 04-05-2012, 21:07   

Brakuje przede wszystkim organizacji i kogoś kto kopnie wszystkich, za przeproszeniem, w dupę, żeby się wzięli za swoje zadania i wyznaczy nawet jakieś terminy, żeby to sprawnie szło. Nie wiem jak reszta, ale już dawno się pogubiłem, co my właściwie teraz "robimy". Jedna osoba musi dowodzić inaczej projekt nigdy nie dojdzie do skutku. Pozostaje pytanie... kto? Może ty, Abadon? Z tego co pamiętam to z Misjami C2 całkiem dobrze szło, chociaż trochę powoli. Z całym powyższym postem się oczywiście zgadzam i również czekam na odpowiedzi innych.
_________________
http://projektsimbax.blogspot.com/ <- Taki sobie blog
 
     
Raptor 
Clever Girl


Twoja ulubiona misja: Raptorowanie
Pomógł: 4 razy
Wiek: 24
Dołączył: 26 Cze 2010
Posty: 432
Skąd: Isla Nublar
Wysłany: 04-05-2012, 21:52   

Też jestem za tym, by Abadon dowodził. Tylko jak długo? Niedługo będziesz miał pewnie też maturę?

Cóż, moja matura potrwa jeszcze co najmniej dwa tygodnie. Po niej będę miał czas tylko na siebie i będę mógł zrobić solidny remanent w swojej pracowni (niechciany acz konieczny upgrade do Windows XP, porządki i re-konfiguracja hardware'u, wytarcie pięciocentymetrowej warstwy kurzu i kilka innych zabiegów :P ).

Mogę zapewnić też, że nie mam planowanych dłuższych wyjazdów w te wakacje (być może pójdę najwyżej do jakiejś drobnej pracy w znajomym serwisie i zarobię na nowszy sprzęt :-/ ?). Po remanencie najpewniej znajdę czas na naukę C++ i na pisanie scenariusza. Myślę też o wykonaniu kilku szkiców koncepcyjnych (tylko gdzie ja znajdę choćby najprostszy skaner, do licha?! W serwisie?). Lubię od czasu do czasu narysować coś i nawet mi to dość dobrze wychodzi (może kiedyś będę miał sposobność, by pokazać coś więcej niż tylko czysto techniczny projekt nowego PracticeBot'a, który zresztą nie wydaje się taki nowy, jaki bym teraz chciał...).

Nowa strona musi być. I to koniecznie! Chciałbym nawet podjąć się jej redagowania (dział download do pobrania np. starego CoLoBoT'a na wolnej licencji z nowym instalatorem i poprawionymi kilkoma elementami na dobry początek. Dział FAQ i inne, które nie wymagają inteligencji zaawansowanego programisty, lecz inwencji pisarskiej.). W Wakacje chętnie będę spędzał dużo przy klawiaturze, by w końcu przyśpieszyć umiejętność pisania i używać w końcu więcej palców.

Cóż, pozostaje mi tylko mieć nadzieję, że nic nie pokrzyżuje moich planów i że zasada "południe wolne od szkoły = kreatywne południe" wypali.
_________________
- Stężenie czekolady we krwi: 93‰
- Ja to bym zjadł jeszcze batona...


 
     
patrolez 
PWr


Pomógł: 2 razy
Wiek: 25
Dołączył: 11 Kwi 2012
Posty: 17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 04-05-2012, 22:10   

To nie jest byle jakie doświadczenie. To jest mega doświadczenie uczestniczyć w starcie takiego projektu polegającym na projekcie gry :)
Co do organizacji, to istnieją całe książki nt. organizacji w pracy zespołowej. Ale ogóle z tego co widziałem, to zazwyczaj jest linia czasu z zaznaczonymi kamieniami kilowymi w pewnych datach.
Osobiście na razie to tylko pobrałem źródła oryginalne i nawet ich nie przeglądałem tylko siedzą sobie na dysku, no ale zajmuję się czym innym. Mam 3. kolokwia w następnym tygodniu :( . Chętnie dorzucę jakąś cegiełkę od siebie, mimo że wpadłem tak nagle z znikąd :)
No a co mogę zaoferować od siebie mam w "www" (na tym pasku na dole).
Maj na studiach, przynajmniej u mnie to okres kolokwiów, a ponadto kilka egzaminów w sesji mam.
_________________
Wszystko jest obiektem.
 
     
adiblol 
Administrator forum
FLOSS FTW!


Twoja ulubiona misja: porównywanie formatów audio
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 1313
Skąd: pokój odsłuchowy
Wysłany: 04-05-2012, 22:20   

Jak zdążycie do wakacji przeportować na GNU/Linuksa to z pewnością pomogę.
_________________
1Tbps Project && Telecomix Network

 
 
     
Mrocza 


Twoja ulubiona misja: Swobodna na Ziemi
Pomógł: 4 razy
Wiek: 26
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 249
Skąd: Lublin
Wysłany: 04-05-2012, 22:47   

Tak! Odświeżenie Colobota!
Właśnie o to mi chodziło! To jest właśnie to co kryje się pod nazwą Colobot GOLD!
 
 
     
Abadon 
Administrator forum
Administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 586
Wysłany: 04-05-2012, 23:02   

@Raptor
Tak, maturę będę pisał za rok. Nie wiem co mnie czeka i jaką drogę sobie obiorę, ale póki co się tym nie martwię (pomyślę w wakacje, co ze sobą zrobić) Nie przeszkodzi to chyba by się zająć projektem w czasie wakacji. W roku szkolnym nie wiem jak to będzie z moją aktywnością i czasem. Nie chcę rzucać słów na wiatr... nie obiecuję że będzie tak jak mówię... znacie przecież mnie i samych siebie. Nie pozwólmy żeby wyszło tak jak zawsze...

@Simbax
Dowodzić mam ja? Hmm... doświadczenie jakieś mam, w wakacje chętnie poświecę czas. Zorganizować będzie ciężko, ale chyba mam w sobie coś co pomoże zebrać ludzi w siłę i skupić ich uwagę. Jak ktoś kiedyś powiedział "twoje posty mają jakąś aurę" czy coś w tym stylu...


///
Co należy zrobić do końca czerwca w ramach projektu Colobot Gold:
-osobne forum z przemyślanym podziałem działów
-krótki poradnik jak ma przebiegać praca
-zarys fabuły, który będzie spójny i wyważony
-niezobowiązujący, dobrowolny podział obowiązków
-wydobycie materiałów z forum, które mogą zostać użyte w refreshu
-przeportować Colobota na GNU/Linuksa
_________________

 
     
piotrdz 


Twoja ulubiona misja: programowanie ;)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Mar 2012
Posty: 55
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 06-05-2012, 10:42   

Cytat:
przeportować Colobota na GNU/Linuksa

Ja mógłbym zająć się organizacją tej pracy. Ale niestety maj i początek czerwca mam wypełniony zaliczeniami i po prostu nie dałbym rady. Ale po tym, w czerwcu i w wakacje (chociaż czekają mnie praktyki), mogę zająć się tym już porządnie.

Jest tylko jeden mankament - przydałaby się choć jedna osoba z doświadczeniem w DirectX. Chciałbym zachować interfejs DirectX i równolegle napisać OpenGL, ale czasem trudno jest zrozumieć kod pisany bez żadnych komentarzy. W ogóle też przydałoby się więcej programistów.
Jakby kogoś interesowało, co zrobiłem do tej pory, to zapraszam do przejrzenia gałęzi dev na githubie.
 
 
     
PoxiPol 
Chicken


Wiek: 23
Dołączył: 04 Mar 2012
Posty: 146
Skąd: UK
Wysłany: 06-05-2012, 17:32   

You have my axe!
Jak juz mowilem, dzwieki i grafika to moja dzialka, i pokazywalem wam owoce mojej nieczestej pracy, za co na razie przepraszam. To ze pierw mozemy zrobic po prostu prosta przerobke Colobota mowilem od razu, ze podmieniamy grafike, i robimy po prostu przerobke. Wiec w pelni sie z wami zgadzam. Czekam na zadania.
 
 
     
Simbax 
Mod


Twoja ulubiona misja: Wszystkie na Krystalii
Pomógł: 6 razy
Wiek: 22
Dołączył: 07 Sie 2009
Posty: 473
Skąd: z Leszna
Wysłany: 06-05-2012, 17:36   

Załóż ktoś odpowiednie tematy, tutaj nie ma się sensu zgłaszać, co kto może zrobić. Znowu się bałagan robi, w ten sposób wracamy do punktu wyjścia.
_________________
http://projektsimbax.blogspot.com/ <- Taki sobie blog
 
     
Abadon 
Administrator forum
Administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 586
Wysłany: 06-05-2012, 18:17   

Ok, to dzisiaj postaram się stworzyć oficjalny dział Colobot Gold, który na chwilę obecną będzie priorytetem.
_________________

 
     
Schocker 
Wants cookies!


Twoja ulubiona misja: Hmm... All.
Pomógł: 3 razy
Wiek: 22
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 177
Skąd: Wadowice
Wysłany: 06-05-2012, 18:55   

W tym momencie żałuję, że nie jest mi dane być dobrym z grafiki lub programowania.
Ale gdy będe mógł, pomogę na pewno. ^^
_________________
But there's no sense crying over every mistake, you just keep on trying 'till you ran out of cake -GlaDOS
 
 
     
lukas_j 
Geek
127.0.0.1<-hack


Twoja ulubiona misja: nie wiem, lubie wiekszosc :)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Cze 2008
Posty: 187
Skąd: localhost
Wysłany: 02-06-2012, 11:38   

@Abadon: tu się muszę z tobą w 100% zgodzić... niektórzy nie mogą, niektórym się nie chce. Ja osobiście nie miałem neta pół miesiąca, a wczoraj wróciłem z 3dniowej wycieczki klasowej. Ale jest już czerwiec, więc myślę, że mogę się czymś zająć :)

Zwróciłeś uwagę na bardzo ważną rzecz, jaką są problemy z kodem i niemożliwość jego ogarnięcia przez początkujących. I ja myślę, że to jest właśnie taka kluczowa sprawa, przez którą te prace posuwają się dość powoli do przodu. Sam osobiście miałem sporo problemów z kodem, jak i kompilacją... Uważam, że jacyś bardziej zaawansowani powinni napisać KROK PO KROKU poradnik jak to wszystko skompilować, co trzeba doinstalować, co trzeba pozmieniać itp., gdyż ci co się nie znają to po prostu gubią się w tym. A niektórzy na pewno potrafiliby co nieco zmienić w tym kodzie.

@adiblol: nie masz zadnego kompa z windowsem na którym mógłbyś przy tym pracować? Ja tam mam akurat kompa z windowsem specjalnie do gier :) Podłączony pod TV.
_________________
Jestem zwolennikiem wolnego oprogramowania!
 
 
     
adiblol 
Administrator forum
FLOSS FTW!


Twoja ulubiona misja: porównywanie formatów audio
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 1313
Skąd: pokój odsłuchowy
Wysłany: 02-06-2012, 13:47   

lukas_j napisał/a:

@adiblol: nie masz zadnego kompa z windowsem na którym mógłbyś przy tym pracować? Ja tam mam akurat kompa z windowsem specjalnie do gier :) Podłączony pod TV.
Jedyny nieużywany komputer jaki mam to: CPU 33MHz (TAK!), RAM 4MiB, dysk 120MB.
_________________
1Tbps Project && Telecomix Network

 
 
     
lukas_j 
Geek
127.0.0.1<-hack


Twoja ulubiona misja: nie wiem, lubie wiekszosc :)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Cze 2008
Posty: 187
Skąd: localhost
Wysłany: 03-06-2012, 12:06   

@adiblol: To ja mam w warsztacie 25MHz procka 486 :D i z 4MB ramu :> No ale bez dysku niestety... i gralem na nim w mario (odpalane z dyskietki :D )

Ale naprawde nie masz na ZADNYM kompie zainstalowanego windowsa?
_________________
Jestem zwolennikiem wolnego oprogramowania!
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Polski Portal COLOBOTa © 2008 - 2012