Oryginalna strona colobot.cba.pl umarła, gdy cba.pl przestało oferować darmowy hosting. To jest statyczny mirror, pobrany w 2018. ~krzys_h
 
Polski Portal COLOBOTa
COLOBOT Polish Portal

Portal i forum - Co dalej?

Abadon - 04-05-2012, 20:50
Temat postu: Co dalej?
Minęło już trochę czasu od otrzymania kodu źródłowego. Było fajnie, wszyscy się cieszyli, wrócili starzy userzy, przez moment dużo się dyskutowało na forum. Wielka motywacja, wiele rąk chętnych do pracy, lecz po jakimś czasie... nastała cisza. Opadły emocje, na forum zrobił się bałagan, userzy gubią się co jest priorytetem, kto co robi i czego nam potrzeba. Starcie z kodem wielu przerosło i zniechęciło do dalszego działania... Nie do wszystkich się to oczywiście odnosi, bo są osoby które działają i widać ich efekty pracy (brawa im za to). Co zatem robić dalej by coś się działo? Jak ożywić forum? Jak należy stopniować i wyznaczać sobie zadania?

Cytat:
IMO colobotproject.org byłoby najlepsze. Trzeba oddzielić sprawy projektu od pozostałych śmieci. Dopiero później można zastanowić się nad poprawieniem reszty. Strona projektu jest priorytetem. Dopiero kiedy takowa będzie dobrze funkcjonować można będzie założyć osobne forum zawierające programy, pytania i odpowiedzi, pomoc, sugestie graczy no i jeszcze offtop dla którego na colobotproject nie byłoby miejsca.


Mrocza ma rację. Taki krok uporządkuje prace nad projektem. Uniknie się bałaganu, a uzyska się przejrzystość forum, która niewątpliwie jest ważna by zyskać nowych userów. Ułatwi to poruszanie się na forum, dzięki czemu łatwiej będzie dołączyć do prac projektu w każdym momencie (w szczególności przez nowicjuszy).

Hmm... projekt, praca.
Dużo pomysłów, mało działania i czasu. Czas jest chyba kluczową barierą... dużo osób ma różne zajęcia... matura, egzaminy, studia, a niektórzy nawet praca(?). Jesteśmy zabiegani jak i reszta świata. Mamy co prawda czas wolny, lecz każdy spędza go ma swój sposób by choć na chwilę oderwać się od codziennego zabiegania. Chęci? Tego chyba w głębi duszy nie brakuje, ale zawsze znajdzie się coś ważniejszego co powoduje że ważniejsze są jednak inne sprawy. Różnie to bywa. Kluczowym momentem, wręcz egzaminem, który zweryfikuje to czy jesteśmy zdolni do wspólnej pracy to będą właśnie wakacje. No tak... przeszkodą będą wyjazdy, wycieczki, ale to i tak długi okres by coś razem zdziałać. Taka godzinka na dzień coś dla projektu będzie już czymś dobrym. Razem zapewnie łatwiej się zmierzyć z projektem... Nawet powolna praca nad projektem zapobiegnie nudzie na forum. Wątpię by panowała wtedy cisza grobowa. Małe widoczne efekty pracy zmuszą do dyskusji i zachęcą do działania. Same forum stanie się tym bardziej atrakcyjniejsze dla potencjalnych pomocników, którzy jeszcze nas nie odwiedzili.

Moim zdaniem należy stawiać małe kroczki, a nie stać w miejscu. Powiedzmy że do końca czerwca dajmy sobie czas na przemyślenie i organizację pracy, uszykowanie oddzielnego forum projektu itp. Padł gdzieś na forum pomysł odświeżenia staruszka Colobota. Wykorzystajmy to że EPSITEC dał nam szansę na ingerencję w jego produkt! Odświeżmy misje nadając im nową fabułę, nowe wyzwania. Wykorzystajmy stworzone programy + umieśćmy swoje stworzone poziomy. Pochwalmy się tym co mamy. Stwórzmy nowe reliefy, tekstury, pobawmy się plikami .dat. Nie jest to chyba zbyt trudna. Zapewnie łatwiejsze niż ingerencja w samym kodzie. Myślę że niewiele osób umie sobie z nim poradzić, dlatego proponuję by zajęły się nim osoby, które się poprostu na tym znają i są w stanie wykorzystać go w odpowiedni sposób. To chyba rozsądne rozwiązanie. Unikniemy sytuacji czekania na "coś" (co jest robione przez dwie osoby) przez resztę forum, które praktycznie nic nie robi.
Prace nad kodem są chyba priorytetem dla ambitnych dobrych programistów, lecz praca nad odświeżeniem starego Colobota trafi do szerszego grona userów, jeśli w ogóle znajdzie się jakieś światełko w tunelu.

Co przyniesie nam z odświeżenia Colobota?
Na pewno efekty świetnej pracy, którą będzie można pochwalić się na szeroką skalę. Będzie to przykład że gry potrafią łączyć, a nie dzielić, zaś efektem wspólnej pracy się cieszyć. Odświeżenie gry pomoże zdobyć nowych userów, z pośród których znajdą się może i tacy co będą gotowi działać na wyższym szczeblu z kodem samej gry. Sam prawdopodobny napływ userów odświeży nieco forum. Promocja idei programowania może znaleźć różne korzyści... Taki projekt niewątpliwie będzie innowacyjny i atrakcyjny na rynku gier. Powrót do starych gier jest nadal w modzie... trzeba to wykorzystać. Tak wiem piszę tu bardzo ogólnikowo i przyszłościowo, ale chyba domyślacie się co chcę wam przez to przekazać. Takie odświeżenie może wypalić, skoro kiedyś udało się realizować w początkach projekt "Misje C2".

Dobra kończę, bo już sam nie wiem co na początku tematu napisałem. Są to moje luźne przemyślenia. Nie są one może spójne, ale myślę że wiecie jaki jest ogólny przekaz. Wakacje mogą się stać egzaminem dla naszej społeczności i prac nad projektem. Przygotujmy się na to... nie wstydźmy się własnych opinii na ten temat. Mam nadzieję że wywoła to jakąś konstruktywną dyskusję i że zapadną jakąś decyzje.

To tyle z mojej strony, wybaczcie moją małą aktywność... postarajmy się choć na tyle by nie skończyło się tylko na gadaniu. Wiem że trochę długi post i strasznie niespójny, ale mam nadzieję że wytrwaliście do końca i coś w tym temacie napiszecie.


Pozdrawiam.

Abadon

Simbax - 04-05-2012, 21:07

Brakuje przede wszystkim organizacji i kogoś kto kopnie wszystkich, za przeproszeniem, w dupę, żeby się wzięli za swoje zadania i wyznaczy nawet jakieś terminy, żeby to sprawnie szło. Nie wiem jak reszta, ale już dawno się pogubiłem, co my właściwie teraz "robimy". Jedna osoba musi dowodzić inaczej projekt nigdy nie dojdzie do skutku. Pozostaje pytanie... kto? Może ty, Abadon? Z tego co pamiętam to z Misjami C2 całkiem dobrze szło, chociaż trochę powoli. Z całym powyższym postem się oczywiście zgadzam i również czekam na odpowiedzi innych.
Raptor - 04-05-2012, 21:52

Też jestem za tym, by Abadon dowodził. Tylko jak długo? Niedługo będziesz miał pewnie też maturę?

Cóż, moja matura potrwa jeszcze co najmniej dwa tygodnie. Po niej będę miał czas tylko na siebie i będę mógł zrobić solidny remanent w swojej pracowni (niechciany acz konieczny upgrade do Windows XP, porządki i re-konfiguracja hardware'u, wytarcie pięciocentymetrowej warstwy kurzu i kilka innych zabiegów :P ).

Mogę zapewnić też, że nie mam planowanych dłuższych wyjazdów w te wakacje (być może pójdę najwyżej do jakiejś drobnej pracy w znajomym serwisie i zarobię na nowszy sprzęt :-/ ?). Po remanencie najpewniej znajdę czas na naukę C++ i na pisanie scenariusza. Myślę też o wykonaniu kilku szkiców koncepcyjnych (tylko gdzie ja znajdę choćby najprostszy skaner, do licha?! W serwisie?). Lubię od czasu do czasu narysować coś i nawet mi to dość dobrze wychodzi (może kiedyś będę miał sposobność, by pokazać coś więcej niż tylko czysto techniczny projekt nowego PracticeBot'a, który zresztą nie wydaje się taki nowy, jaki bym teraz chciał...).

Nowa strona musi być. I to koniecznie! Chciałbym nawet podjąć się jej redagowania (dział download do pobrania np. starego CoLoBoT'a na wolnej licencji z nowym instalatorem i poprawionymi kilkoma elementami na dobry początek. Dział FAQ i inne, które nie wymagają inteligencji zaawansowanego programisty, lecz inwencji pisarskiej.). W Wakacje chętnie będę spędzał dużo przy klawiaturze, by w końcu przyśpieszyć umiejętność pisania i używać w końcu więcej palców.

Cóż, pozostaje mi tylko mieć nadzieję, że nic nie pokrzyżuje moich planów i że zasada "południe wolne od szkoły = kreatywne południe" wypali.

patrolez - 04-05-2012, 22:10

To nie jest byle jakie doświadczenie. To jest mega doświadczenie uczestniczyć w starcie takiego projektu polegającym na projekcie gry :)
Co do organizacji, to istnieją całe książki nt. organizacji w pracy zespołowej. Ale ogóle z tego co widziałem, to zazwyczaj jest linia czasu z zaznaczonymi kamieniami kilowymi w pewnych datach.
Osobiście na razie to tylko pobrałem źródła oryginalne i nawet ich nie przeglądałem tylko siedzą sobie na dysku, no ale zajmuję się czym innym. Mam 3. kolokwia w następnym tygodniu :( . Chętnie dorzucę jakąś cegiełkę od siebie, mimo że wpadłem tak nagle z znikąd :)
No a co mogę zaoferować od siebie mam w "www" (na tym pasku na dole).
Maj na studiach, przynajmniej u mnie to okres kolokwiów, a ponadto kilka egzaminów w sesji mam.

adiblol - 04-05-2012, 22:20

Jak zdążycie do wakacji przeportować na GNU/Linuksa to z pewnością pomogę.
Mrocza - 04-05-2012, 22:47

Tak! Odświeżenie Colobota!
Właśnie o to mi chodziło! To jest właśnie to co kryje się pod nazwą Colobot GOLD!

Abadon - 04-05-2012, 23:02

@Raptor
Tak, maturę będę pisał za rok. Nie wiem co mnie czeka i jaką drogę sobie obiorę, ale póki co się tym nie martwię (pomyślę w wakacje, co ze sobą zrobić) Nie przeszkodzi to chyba by się zająć projektem w czasie wakacji. W roku szkolnym nie wiem jak to będzie z moją aktywnością i czasem. Nie chcę rzucać słów na wiatr... nie obiecuję że będzie tak jak mówię... znacie przecież mnie i samych siebie. Nie pozwólmy żeby wyszło tak jak zawsze...

@Simbax
Dowodzić mam ja? Hmm... doświadczenie jakieś mam, w wakacje chętnie poświecę czas. Zorganizować będzie ciężko, ale chyba mam w sobie coś co pomoże zebrać ludzi w siłę i skupić ich uwagę. Jak ktoś kiedyś powiedział "twoje posty mają jakąś aurę" czy coś w tym stylu...


///
Co należy zrobić do końca czerwca w ramach projektu Colobot Gold:
-osobne forum z przemyślanym podziałem działów
-krótki poradnik jak ma przebiegać praca
-zarys fabuły, który będzie spójny i wyważony
-niezobowiązujący, dobrowolny podział obowiązków
-wydobycie materiałów z forum, które mogą zostać użyte w refreshu
-przeportować Colobota na GNU/Linuksa

piotrdz - 06-05-2012, 10:42

Cytat:
przeportować Colobota na GNU/Linuksa

Ja mógłbym zająć się organizacją tej pracy. Ale niestety maj i początek czerwca mam wypełniony zaliczeniami i po prostu nie dałbym rady. Ale po tym, w czerwcu i w wakacje (chociaż czekają mnie praktyki), mogę zająć się tym już porządnie.

Jest tylko jeden mankament - przydałaby się choć jedna osoba z doświadczeniem w DirectX. Chciałbym zachować interfejs DirectX i równolegle napisać OpenGL, ale czasem trudno jest zrozumieć kod pisany bez żadnych komentarzy. W ogóle też przydałoby się więcej programistów.
Jakby kogoś interesowało, co zrobiłem do tej pory, to zapraszam do przejrzenia gałęzi dev na githubie.

PoxiPol - 06-05-2012, 17:32

You have my axe!
Jak juz mowilem, dzwieki i grafika to moja dzialka, i pokazywalem wam owoce mojej nieczestej pracy, za co na razie przepraszam. To ze pierw mozemy zrobic po prostu prosta przerobke Colobota mowilem od razu, ze podmieniamy grafike, i robimy po prostu przerobke. Wiec w pelni sie z wami zgadzam. Czekam na zadania.

Simbax - 06-05-2012, 17:36

Załóż ktoś odpowiednie tematy, tutaj nie ma się sensu zgłaszać, co kto może zrobić. Znowu się bałagan robi, w ten sposób wracamy do punktu wyjścia.
Abadon - 06-05-2012, 18:17

Ok, to dzisiaj postaram się stworzyć oficjalny dział Colobot Gold, który na chwilę obecną będzie priorytetem.
Schocker - 06-05-2012, 18:55

W tym momencie żałuję, że nie jest mi dane być dobrym z grafiki lub programowania.
Ale gdy będe mógł, pomogę na pewno. ^^

lukas_j - 02-06-2012, 11:38

@Abadon: tu się muszę z tobą w 100% zgodzić... niektórzy nie mogą, niektórym się nie chce. Ja osobiście nie miałem neta pół miesiąca, a wczoraj wróciłem z 3dniowej wycieczki klasowej. Ale jest już czerwiec, więc myślę, że mogę się czymś zająć :)

Zwróciłeś uwagę na bardzo ważną rzecz, jaką są problemy z kodem i niemożliwość jego ogarnięcia przez początkujących. I ja myślę, że to jest właśnie taka kluczowa sprawa, przez którą te prace posuwają się dość powoli do przodu. Sam osobiście miałem sporo problemów z kodem, jak i kompilacją... Uważam, że jacyś bardziej zaawansowani powinni napisać KROK PO KROKU poradnik jak to wszystko skompilować, co trzeba doinstalować, co trzeba pozmieniać itp., gdyż ci co się nie znają to po prostu gubią się w tym. A niektórzy na pewno potrafiliby co nieco zmienić w tym kodzie.

@adiblol: nie masz zadnego kompa z windowsem na którym mógłbyś przy tym pracować? Ja tam mam akurat kompa z windowsem specjalnie do gier :) Podłączony pod TV.

adiblol - 02-06-2012, 13:47

lukas_j napisał/a:

@adiblol: nie masz zadnego kompa z windowsem na którym mógłbyś przy tym pracować? Ja tam mam akurat kompa z windowsem specjalnie do gier :) Podłączony pod TV.
Jedyny nieużywany komputer jaki mam to: CPU 33MHz (TAK!), RAM 4MiB, dysk 120MB.
lukas_j - 03-06-2012, 12:06

@adiblol: To ja mam w warsztacie 25MHz procka 486 :D i z 4MB ramu :> No ale bez dysku niestety... i gralem na nim w mario (odpalane z dyskietki :D )

Ale naprawde nie masz na ZADNYM kompie zainstalowanego windowsa?

adiblol - 03-06-2012, 13:37

lukas_j napisał/a:
To ja mam w warsztacie 25MHz procka
Wygrałeś :D

lukas_j napisał/a:

Ale naprawde nie masz na ZADNYM kompie zainstalowanego windowsa?
YA RLY.
piotrdz - 05-06-2012, 11:49

Sesja zaliczona :) więc jestem z powrotem. Napiszę tutaj ten post, żeby wszyscy przeczytali.

Przez ostatni miesiąc prawie nie zaglądałem na forum ani do repo i teraz widzę, że za wiele się nie wydarzyło. Trochę szkoda, bo miałem nadzieję, że ktoś będzie kontynuował moje dzieło. No ale trudno - postaram się zorganizować teraz pracę.

Widzę, że dołączyło do nas kilku nowych użytkowników. Niektórzy z obecnych też narzekali, że nie mogą połapać się w kodzie. Inni mówią, że nie znają się tak dobrze na programowaniu czy grafice. Powiem tak: myślę, że dla każdego coś się znajdzie, bo pracy jest sporo.

Aby nie zaśmiecać tego wątku szczegółami technicznymi, proponuję, żeby pisać na forum modyfikacje kodu źródłowego. Proponowałbym też ustalić spotkanie organizacyjne na kanale IRC. Jeszcze dzisiaj napiszę kolejny post o tym.

Mrocza - 05-06-2012, 15:24

Spotkanie na IRC? Jestem za. We czwartek jest Boże Ciało dzień ustawowo wolny od pracy. Każdy powinien być w stanie poświęcić wtedy trochę czasu.
PoxiPol - 05-06-2012, 15:27

Mimo ze jestem w Anglii, w czwartek i tak mam wolne, wiec jestem za.
Simbax - 05-06-2012, 15:34

Tylko podajcie jeszcze godzinę.
Mrocza - 05-06-2012, 18:09

Rano czy wieczorem?
Raczej wieczorem.
Może 20:00?

Albo w samo południe!

Emxx52 - 05-06-2012, 19:30

NPR jak zwykle zapewne oczywista.
piotrdz - 05-06-2012, 19:30

Czwartek pasuje i faktycznie lepiej wieczorem. 18.00?
Emxx52 - 05-06-2012, 19:34

Dla tych, którzy nie zrozumieli mego poprzedniego posta, tłumaczę, że chodziło mi, jak to już kiedyś nazwałem, o Nocne Polaków Rozmowy... Stawiając na to, iż IRC rozkręci się o późnej porze jak zazwyczaj zwykł był nął :)
Simbax - 05-06-2012, 19:51

W nocnych rozmowach problem jest taki, że niektórzy jednak w nocy śpią, a nie siedzą przed kompem. Wolałbym rano/południe...
piotrdz - 05-06-2012, 20:26

Niektórzy jednak w wakacje śpią dłużej ;-) No ale nie ważne w sumie - byleby ustalić jednoznacznie godzinę. Ja wiem, że dla mnie przed 11 rano będzie trudno, ale po północy też nie będę siedział.
Mrocza - 05-06-2012, 20:40

Ja też jestem za 18:00. Wcale nie za późno i nie za wcześnie. Będzie czas żeby się wyspać a i na wieczorynkę będzie można zdążyć.
Raptor - 05-06-2012, 23:25

Czwartek, 18:00? Yep! Beze mnie impezy nie ma.
adiblol - 06-06-2012, 12:13

Raptor napisał/a:
Czwartek, 18:00
Odpada. Będę imprezował na działce.
Raptor - 06-06-2012, 12:26

adiblol napisał/a:
Odpada. Będę imprezował na działce.

To byś powiedział kiedy możesz. Przez takie lakoniczne posty się nigdy nie zbierzemy. Ja mam akurat wolne przez cały najbliższy tydzień, więc czekam na oficjalny termin przez Was ustalony.

Mrocza - 06-06-2012, 12:29

Ja mam IRC w telefonie więc mogę teoretycznie o każdej porze.
adiblol - 06-06-2012, 13:25

Z działeczki wrócę do 21. No, awaryjnie mogę wziąć modem 3G.

To jak, czwartek 21:00?

Simbax - 06-06-2012, 13:38

Dlaczego tak późno ciągle? A zresztą, i tak pewnie nic nie będę wnosił do tej dyskusji na ircu...
piotrdz - 06-06-2012, 14:20

Dobra, może być 21.00. W razie czego, jak komuś nie będzie pasowało tak późno, to będę też wcześniej, od ok. 18-19. Ok?
Emxx52 - 06-06-2012, 15:46

Mi obojętnie każda wieczorno-nocna/wieczorno-nocno-poranna pora. Dużo zapewne gadał i tak nie będę. Konkretnie nad czym będziem dyskutować/co uzgadniać
piotrdz - 08-06-2012, 00:04

Dyskusja na IRC może była trochę niemrawa, ale myślę, że ruszymy teraz do przodu.

Pod wpływem sugestii erihela, postanowiłem też trochę rozreklamować nasz projekt:
http://www.gamedev.net/cl...ectx-to-opengl/

A nuż ktoś się zgłosi jako ochotnik :)

PS. Jak ktoś uważa, że trzeba zmienić coś w treści ww. ogłoszenia, to pisać.
@Emxx52: poprawione

Emxx52 - 09-06-2012, 11:21

Fajne ogłoszenie, tylko jakbyś mógł poprawić nazwę języka na CBOT. We wszystkich notkach pisanych przez Twórców, jakie czytałem było CBOT.

Powered by phpBB modified by Przemo & WRIM © 2003 phpBB Group